Kako zima ustupa mesto proleću, tako dolazi i vreme za zamenu automobilskih guma. Kada se stavljaju letnje gume? Prelazak sa zimskih na letnje gume za auto tradicionalno se vrši u proleće, kada dnevne temperature postanu stabilne i premašuju 7 stepeni Celzijusa.
24.490,00 RSD
Auto Gume
2.996 proizvoda
Postoje različiti tipovi letnjih guma, koji su prilagođeni različitim tipovima vozila, uslovima vožnje i vozačkim potrebama.
Standardne letnje gume su najčešći i najpopularniji izbor za putnička vozila tokom toplijih meseci. One su specijalno dizajnirane za vožnju po asfaltiranim putevima u uslovima kada je temperatura iznad 7°C, čime se vozačima pruža bolja upravljivost, kraći zaustavni put i veća sigurnost u odnosu na druge tipove guma, poput zimskih i guma za sve sezone. Standardne letnje gume su napravljene od tvrđe smeše u poređenju sa zimskim gumama, što im omogućava da ostanu čvrste i stabilne pri visokim temperaturama. Standardne letnje gume imaju pliće šare sa manje izraženim blokovima i dubljim kanalima za odvođenje vode. Na taj način pružaju vrhunske performanse na suvim putevima, ali su dizajnirane i da pruže sigurnost tokom vožnje. Ukoliko automobil vozite samo po gradskim putevima, ili na kraće relacije, ne trebaju vam bolje gume od standardnih.
Ove auto gume su dizajnirane za one vozače koji traže poboljšanu kontrolu, stabilnost i upravljivost pri većim brzinama, posebno na mokrim površinama. Visokoperformante gume, kao što samo ime kaže, pružaju vrhunske performanse u vožnji i uglavnom se koriste na sportskim automobilima, luksuznim vozilima i automobilima sa snažnijim motorima. Ove gume koriste specijalizovane smeše koje sadrže silicijum i druge napredne materijale. Te smeše daju gumama tvrdoću i stabilnost, čak i pri ekstremnim temperaturama i velikim brzinama. Visokoperformantne letnje gume dolaze sa višim indeksom brzine, što znači da su testirane i dizajnirane da izdrže veće brzine bez gubitka stabilnosti. Indeks brzine označava maksimalnu brzinu pri kojoj guma može funkcionisati, a za visokoperformantne gume to može biti do 240 km/h (označeno slovima V, W ili Y). Ove gume imaju i veću bočnu stabilnost, što omogućava bolje upravljanje pri naglim skretanjima, promenama pravca i manevrisanju pri velikim brzinama.
Letnje gume za SUV vozila specifično su dizajnirane da odgovore na jedinstvene potrebe i karakteristike SUV vozila. One su robusnije, izdržljivije i sposobne da pruže sjajne performanse na različitim terenima, od asfalta do lakših off-road puteva. S obzirom na težinu i veličinu SUV vozila, letnje gume za ovu kategoriju vozila moraju pružiti veću stabilnost, nosivost i sigurnost. SUV vozila su veća i teža od standardnih putničkih automobila, što zahteva gume koje mogu da podnesu tu težinu. Letnje gume ovog tipa imaju pojačanu konstrukciju sa debljim slojem gume i čvršćim bočnim zidovima. One često imaju kombinovane šare - spoljašnji deo gume je optimizovan za suve i mokre uslove, dok unutrašnji deo poseduje dublje kanale i blokove koji omogućavaju bolje prianjanje na neravnim površinama kao što su pesak ili makadam. SUV vozila se često koriste za vožnju po neravnim terenima, pa su i gume izloženije habanju. Letnje gume za SUV vozila su napravljene sa pojačanom strukturom koja smanjuje rizik od probijanja.
Gume za terenska (off-road) vozila su dizajnirane za vožnju po nepripremljenim i neravnim terenima, kao što su blato, pesak, kamenje, šljunak i slično. Ove gume su mnogo robusnije i izdržljivije od ostalih i pružaju optimalne performanse u svim uslovima. Off-road gume se najčešće koriste na terenskim vozilima poput SUV-ova, kamiona, džipova i pick-up vozila koja su namenjena kako za svakodnevnu upotrebu, tako i za vožnju po neravnim terenima. One imaju izražene i duboke šare sa širokim blokobima koje omogućavaju bolje prianjanje na neravnim, klizavim i mekim površinama, popular blata, snega, peska. Gume ovog tipa imaju pojačane bočne zidove koji su otporniji na oštećenja od oštrih predmeta, kamenja i drugih prepreka koje se mogu naći na neravnim terenima. Takođe, dizajnirane su tako da se same brzo oslobađaju nakupljenog blata, peska ili kamena. Poseban akcenat je na njihovoj izdržljivosti jer se terenska vozila često voze po terenima na koji može doći do bušenja.
Sportske letnje gume su namenjene automobilima visokih performansi i vozačima koji žele vrhunske performanse tokom vožnje u toplim vremenskim uslovima. Zbog svog naprednog dizajna, smeše i karakteristika, sportske letnje gume pružaju odličnu stabilnost i kontrolu pri većim brzinama. Smeša od koje su napravljene sportske letnje gume je tvrđa od zimskih, ali je i dalje fleksibilna na visokim temperaturama. Sportske gume imaju manji bočni zid (nizak profil), što omogućava čvršći kontakt sa putem i preciznije upravljanje. Niski profil guma omogućava vozaču da oseti svaki detalj na putu, što je ključno za sportsku vožnju. Većina ovih guma ima asimetričan dizajn šara, gde je spoljašnji deo gume optimizovan za suve uslove, dok unutrašnji deo pomaže u prianjanju na mokrim površinama. Sportske letnje gume dolaze sa višim indeksom brzine u poređenju sa standardnim letnjim gumama, od V (do 240 km/h), preko W (do 270 km/h) ili čak Y (do 300 km/h).
Industrija automobilskih guma se razvija s posebnim akcentom na poboljšanje bezbednosti, performansi i ekološke održivosti. Kada su u pitanju letnje gume, napredak u tehnologiji materijala je jedan od najvažnijih. Tradicionalno, gume su bile izrađene od prirodne i sintetičke gume, ali nove formule uključuju dodatne materijale poput silicijuma, koji pomaže u poboljšanju performansi gume na mokroj podlozi i smanjenju otpora kotrljanja. Silicijum se koristi kako bi se postigla ravnoteža između prianjanja na suvoj i mokroj podlozi, a u isto vreme se smanjuje potrošnja goriva zbog manjeg trenja između guma i površine puta. Ovakve gume omogućavaju manju potrošnju goriva, a vozači obično primećuju i manje habanje gume.
Jedna od glavnih inovacija u izradi letnjih guma je tehnologija smanjenog otpora kotrljanja koja utiče na efikasnost goriva. Proizvođači su razvili specijalne šare i optimizovali smešu koja smanjuje trenje između gume i puta. Osim potrošnje goriva, ova tehnologija smanjuje i emisiju ugljen-dioksida, što gume čini ekološki prihvatljivijim izborom. Šare letnjih guma su prilagođene optimalnom prianjanju na suvim i mokrim putevima. Najnoviji modeli letnjih guma koriste asimetrične šare, gde unutrašnji deo gume ima dublje kanale za efikasnije odvođenje vode, dok spoljašnji deo ima čvršću strukturu koja povećava kontakt sa asfaltom.
Jedna od najinovativnijih tehnologija kada su u pitanju letnje gume su samozatežuće gume (self-sealing) koje se automatski “zakrpe” u slučaju probijanja. Ova tehnologija koristi specijalni polimerni sloj unutar gume, koji reaguje na proboj tako što brzo popunjava rupu, omogućavajući vozaču da bezbedno nastavi vožnju bez potrebe za momentalnom zamenom gume. Ova tehnologija povećava bezbednost na putu i smanjuje stres koji nastaje zbog probušene gume. Još jedna važna napredna tehnologija je i run-flat koja vam omogućava da nastavite vožnju i nakon što guma izgubi pritisak. Letnje gume napravljene po ovoj tehnologiji su dizajnirane da izdrže određenu kilometražu (obično do 80 km) pri smanjenoj brzini, čak i kada su potpuno izduvane. Na kraju, postoje i tehnologije smanjenja buke, kao i tehnologije sa ekološkim pristupom.
Vreme za prelazak na letnje gume dolazi sa prvim toplijim danima, obično u rano proleće, tačnije kada temperatura u kontinuitetu prelazi 7 stepeni Celzijusovih. Temperatura je ključna jer zimske gume, koje su dizajnirane za hladno vreme, počinju da gube svoje performanse na toplijem vremenu. Letnje gume su specijalno konstruisane da pruže bolje prianjanje i performanse na toplijem asfaltu. Njihova smeša je tvrđa od one u zimskim gumama, što im omogućava da zadrže stabilnost i ne omekšaju previše pri visokim temperaturama. Osim toga, letnje gume imaju pliće i manje izražene šare, što im omogućava bolji kontakt sa suvim putem i kraći zaustavni put. Gume se obično menjaju u prolećnim mesecima, martu i aprilu, ali vozači treba da prate vremensku prognozu kako bi izbegli da ih iznenade sneg ili jako niske temperature. Zamena guma je jako važna jer zimske gume tokom letnjih meseci mogu biti neefikasne i mogu se brže potrošiti na toplim putevima. Takođe, u tom slučaju se povećava potrošnja goriva i smanjuje sigurnost.
Kada dođe vreme za prelazak sa zimskih guma na letnje gume, postoji nekoliko ključnih oznaka i specifikacija koje prosečan kupac treba da zna kako bi napravio informisan izbor.
Razumevanje ovih oznaka pomoći će vam da odaberete letnje gume za auto koje će optimalno odgovarati vašem vozilu i stilu vožnje, osiguravajući sigurnost, efikasnost i performanse tokom toplijih meseci.
Pri odabiru između letnjih i celogodišnjih guma, ključna dilema za vozače tiče se pronalaženja optimalne ravnoteže između performansi, bezbednosti i praktičnosti u različitim vremenskim uslovima. Letnje gume su dizajnirane da pružaju superiorne performanse na suvim i vlažnim putevima tokom toplijih meseci, zahvaljujući specijalizovanim smešama gume koje osiguravaju bolje prianjanje. S druge strane, celogodišnje gume nude kompromis, omogućavajući pristojne performanse tokom čitave godine, uz izbegavanje potrebe za sezonskom zamjenom guma.
Izbor između ove dve opcije zavisi od lokalnih klimatskih uslova i individualnih navika vožnje. U područjima sa blagim zimama i manje ekstremnim vremenskim promenama, celogodišnje gume mogu biti praktično i ekonomično rešenje. Međutim, u regionima sa izraženim sezonskim promenama, kombinacija letnjih i zimskih guma obezbeđuje optimalnu bezbednost i performanse, prilagođavajući se specifičnim uslovima na putu. Vozačima se savetuje da temeljno razmotre svoje potrebe i prioritete pre donošenja odluke.
Izbor letnjih guma ključan je za optimalne performanse i sigurnost vašeg vozila tokom toplijih meseci. Continental, sa sedištem u Hanoveru, ističe se inovativnim dizajnom guma koje osiguravaju izuzetnu kontrolu na suvim i mokrim putevima. Goodyear, američki gigant u industriji guma, nudi proizvode koji garantuju izvrsno prianjanje i upravljivost, čak i u najzahtevnijim letnjim uslovima. Michelin iz Francuske doprinosi bezbednosti i efikasnosti vožnje kroz razvoj ekološki održivih guma, dok engleski Dunlop fokusira na sportske performanse, idealne za avanturističku vožnju.
U okviru Goodyear grupe, Sava predstavlja ekonomičnu opciju, nudeći visokokvalitetne letnje gume po pristupačnim cenama. Češki Barum, deo Continental AG, kombinuje kvalitet i pristupačnost, dok njemački Fulda naglašava pouzdanost i visoke performanse. Uniroyal, poznat kao "Kišni kralj", specijalizovan je za gume koje pružaju superiorne performanse na mokrim podlogama, čineći ih idealnim izborom za kišne uslove.
Svaki od ovih proizvođača nudi jedinstvene prednosti, omogućavajući vozačima da pronađu idealne gume koje odgovaraju njihovim specifičnim potrebama i stilu vožnje. Investiranjem u kvalitetne letnje gume, osiguravate maksimalnu bezbednost i uživanje u vožnji tokom cele sezone. Kada birate letnje gume, akcija proverenog proizvođača može biti dobra prilika da kupite dobar proizvod. Oni koji traže povoljne opcije, najjeftinije letnje gume mogu pronaći kod brendova Sava i Tigar.
Za dugovečnost vaših guma je važno da ih pravilno održavate. Redovno proveravanje pritiska u gumama, balansiranje i rotacija su neki od najvažnijih koraka. Proveravanje pritiska u gumama je važno jer nepravilan pritisak može smanjiti njihovu trajnost i povećati potrošnju goriva. Takođe, nepravilno napumpane gume mogu uticati na upravljanje vozilom, posebno u kritičnim situacijama kada je potrebna maksimalna kontrola. Osim provere pritiska, važno je proveriti i dubinu gazećeg sloja. Letnje gume imaju specifične šare koje omogućavaju bolje prijanjanje na suvom i mokrom asfaltu. Ako ova dubina postane previše plitka, performanse guma se smanjuju i to može dovesti do smanjenja bezbednosti. Ako dubina šare letnje gume padne ispod 3 mm, vreme je za zamenu.
Balansiranje je još jedan važan aspekt održavanja. Gume koji nisu izbalansirane mogu uzrokovati vibracije pri vožnji, što ne samo da smanjuje udobnost vožnje, već može i ubrzati habanje guma. Balansiranje se preporučuje na svakih pređenih 10.000 km. Rotacija guma je tehnika koja pomaže u ravnomernom trošenju svih guma na vozilu. Obično je najveće opterećenje na prednjim gumama, zbog upravljanja i kočenja, pa se one brže i troše. Njihovim rotiranjem, tačnije zamenom pozicija na vozilu, na svakih 10.000-12.000 km, može se produžiti njihov vek trajanja i osigurati ravnomerno habanje. U manje održavanje spada čišćenje guma od kamenčića, blata i s. Kamenčići mogu oštetiti gazeći sloj i smanjiti performanse guma, dok blato može uzrokovati koroziju metalnih delova felge. I na kraju, važno je pregledati gume da se uverite da nema oštećenja, posekotina ili izbočina. Oštećene letnje gume svakako zamenite kako biste izbegli opasnosti prilikom vožnje.
Održavanje pravilnog pritiska u gumama je esencijalno za optimalne performanse automobila, bezbednost na putu i ekonomičnost vožnje. Jedan od glavnih razloga za redovno proveravanje pritiska u gumama je direktan uticaj na sigurnost vožnje. Gume sa preniskim pritiskom imaju veću površinu kontakta sa putem, što smanjuje njihovu stabilnost i povećava rizik od akvaplaninga na mokrim putevima. Takve gume se teže prilagođavaju naglim promenama u vožnji, kao što su iznenadna kočenja ili skretanja, što može dovesti čak i do gubitka kontrole nad vozilom. Takođe, niske temperature mogu dovesti do smanjenog pritiska u gumama, pa je potrebna redovna provera. S druge strane, ni prenapumpane gume nisu dobre. U tom slučaju se smanjuje kontakt sa površinom puta i prianjanje, što oteževa kontrolu nad vozilom, posebno kada vozite po neravnim ili klizavim površinama. Pritisak iznad preporučenog nivoa može dovesti do smanjenja udobnosti vožnje i povećanja rizika od pucanja gume, posebno pri velikim brzinama.
Pravilno napumpane gume smanjuju otpor kotrljanja, što omogućava vozilu da se lakše kreće i koristi manje energije za vožnju. Zašto je ovo važno? Zato što kada je pritisak u gumama prenizak, otpor kotrljanja se povećava, što zahteva veću potrošnju goriva. Prema istraživanjima, vožnja sa nedovoljno napumpanim gumama može povećati potrošnju goriva za čak 3-5%, što samim tim znači i vaše troškove vožnje. I na kraju, održavanje pravilnog pritiska produžava vek trajanja guma jer se one tako ravnomernije troše. Prenizak pritisak dovodi do habanja spoljašnjih delova gume, dok previše napumpane gume brzo troše centralni deo gaznog sloja. Ovo nepravilno trošenje skraćuje vek trajanja guma i povećava troškove jer ćete ih u tom slučaju morati češće menjati. Redovno proveravanje i održavanje pritiska u gumama (barem jednom mesečno) ne samo da povećava bezbednost, već i pomaže da vaše gume traju duže.
Kada se završi sezona letnjih guma, važno je da ih pravilno skladištite kako bi vam trajale duže i bile spremne za iduću sezonu. Letnje gume treba čuvati na hladnom, suvom mestu, dalje od direktnog sunčevog svetla i izvora toplote. Sunčeva svetlost i toplota mogu uzrokovati starenje i pucanje gume, što smanjuje njenu efikasnost i bezbednost. Pre nego što ih odložite, dobro ih očistite i uklonite sve kamenčiće i blato. Blato, ulje i hemikalije mogu oštetiti gumu tokom dugotrajnog skladištenja. Možete koristiti sapun i vodu da očistite gume, a zatim ih dobro osušite kako biste izbegli pojavu vlage i plesni, kao i korozije na metalnim delovima. Gume bez felgi treba skladištiti uspravno, jednu do druge, kako bi se izbegle deformacije. Ukoliko ih skladištite sa felgama, mogu se složiti jedna na drugu, ali ne previše visoko kako ne bi došlo do pritiska na donje gume. I ovda se preporučuje rotacija na svakih par meseci kako se gume ne bi deformisale.
Postoje i specijalni stalci za gume koji omogućavaju skladištenje bez dodirivanja tla. U svakom slučaju, gume nikako ne treba ostavljati u blizini električnih motora ili generatora, jer ozon koji oni emituju može ozbiljno oštetiti gumu. Takođe, ne bi trebalo da skladištite gume u prostorijama sa hemijskim proizvodima poput rastvarača i goriva, jer isparenja mogu oštetiti gume. Povremeno pregledajte gume kako biste bili sigurni da nema oštećenja a u slučaju da ih primetite, konsultujte se sa stručnjakom pre nego što ih postavite na vozilo.